28 oktober 2016

Testa att vakna baknykter

Det står i Sydsvenskan idag om min gamla motion till fullmäktige om att all representation och alla arrangemang i Malmö stad skulle vara alkoholfria. Den blev som bekant grundligt avslagen, bara jag och en till röstade för. Om ni undrar så står jag fortfarande för det där jag skrev då och trots att åtskilliga av mina fullmäktigekamrater fnissade som fjortisar som hittat sin första porrtidning när vi diskuterade frågan. Jag tror att påbuden om återhållsamhet som blev fullmäktiges beslut inte biter på dem som behöver det och de andra klarar sig ändå. Det handlar inte för fem öre om moralism eller om snålhet. Anledningen stavas solidaritet och jag förstår att ni hajar till över ordvalet. Men så är det. Om så bara en eller två riskerar att fastna i skiten, så räcker det. Och om man inte tror sig kunna ha trevligt utan booze så kan det vara dags att hugga tag i den utmaningen.
Alkohol används som socialt smörjmedel och som förevändning för att hoppa i galna tunnor eller för att gråta eller skrika åt vänner eller okända. Man kan ju alltid säga att man inte minns dagen efter. Jag lider med dem som inte kommit över det där, men det är inget jag kan eller vill förbjuda. Däremot har jag har svårt att se varför Malmö stad ska sponsra flykt och missbruk.
Men mest av allt unnar jag folk att se värdet av att utmana alkoholnormen och visa världen och sig själv att det går att möta livets makter vapenlös. Testa att vakna baknykter efter en festkväll.

Inga kommentarer: